• 68 455 80 77
  • wsplspzoz_gubin@post.pl
  • Gubin, Kresowa 258

Baza Wiedzy Pacjenta

W tej sekcji znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania oraz praktyczne informacje dla pacjentów. 

Potwierdzanie prawa do świadczeń

ZASADY POTWIERDZANIA PRAWA DO ŚWIADCZEŃ

Potwierdź swoją tożsamość

Jeśli chcesz dostać się do lekarza w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, musisz potwierdzić swoją tożsamość. Możesz to zrobić, okazując jeden z następujących dokumentów:

  • dowód osobisty, paszport albo prawo jazdy;
  • legitymację szkolną – jeżeli nie ukończyłeś 18 lat.

Tożsamość dzieci do 6. roku życia może także potwierdzić rodzic lub opiekun – składa ustne lub pisemne oświadczenie.

Jak potwierdzić prawo do świadczeń

Prawo do świadczeń możesz potwierdzić na kilka sposobów:

  • świadczeniodawca (np. przychodnia) potwierdza je w systemie elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) – na podstawie Twojego numeru PESEL;
  • przedstawiasz dokument, który potwierdza prawo do świadczeń (np. druk ZUS RMUA, legitymacja emeryta);
  • podpisujesz oświadczenie, że przysługuje Ci prawo do korzystania z opieki zdrowotnej.

Jeżeli świadczeniodawca nie ma dostępu do systemu eWUŚ lub system zweryfikuje Cię negatywnie (tzw. kolor czerwony), przedstaw dokument, który potwierdzi Twoje prawo do świadczeń lub złóż pisemne oświadczenie. Jeżeli przedstawisz dokument, świadczeniodawca nie może żądać od Ciebie dodatkowego oświadczenia.

Wskazane sposoby dotyczą potwierdzania prawa świadczeniobiorców.

Dokument, który potwierdza Twoje prawo do świadczeń, możesz przedstawić po uzyskaniu świadczenia tylko:

  • w stanach nagłych;
  • gdy nie możesz złożyć oświadczenia ze względu na stan zdrowia.

Nieubezpieczeni

Prawo do świadczeń osób nieubezpieczonych potwierdza zaświadczenie lekarskie. Dotyczy to tych pacjentów, którzy – na podstawie odrębnych przepisów – mają prawo do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych ze względu na charakter choroby.

Potwierdzania i weryfikacji prawa do świadczeń opieki zdrowotnej – informacje udostępnione przez NFZ:

https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/ubezpieczenia-w-nfz

Zasady rejestracji i odwoływania wizyt

Zasady zapisów na porady i wizyty i ich odwołania

Zasady zapisów na porady i wizyty

Na wizytę do podstawowej opieki zdrowotnej pacjenci mogą zapisać się osobiście, telefonicznie i za pośrednictwem osoby trzeciej.
Zgłoszenia przyjmowane są pod numerem telefonu: 68 455 80 77 wew. 1 lub 68 455 80 62 wew. 1 lub stacjonarnie pod adresem ul. Kresowa 258, 66-620 Gubin.
Zapisy odbywają się również drogą elektroniczną poprzez e-rejestrację  (https://pacjent-erejestracja.ezdrowie.ron.mil.pl/services/portal/rej-guest-gui )

Każdy ubezpieczony pacjent ma prawo zapisać się na wizytę dowolnie wybranego dnia w godzinach pracy rejestracji, to jest w godzinach 08:00-18:00, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.

Obowiązek odwołania wizyty

Masz zarejestrowaną wizytę w poradni, ale “coś ci wypadło” i nie możesz się na nią stawić? Pamiętaj, że jesteś obowiązany do odwołania tej wizyty np. telefonicznie. Odwołanie wizyty, której z różnych przyczyn nie potrzebujemy lub z której nie możemy skorzystać, pozwoli lekarzowi pomóc innemu pacjentowi.

Obowiązek odwołania wizyty określa Art. 20 ust. 9 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej: „W przypadku, gdy świadczeniobiorca nie może stawić się
u świadczeniodawcy w terminie określonym w trybie ust. 2, 7 lub 8 lub gdy zrezygnował ze świadczenia opieki zdrowotnej, jest on obowiązany niezwłocznie powiadomić o tym świadczeniodawcę”.

Dlaczego warto odwołać wizytę

  • lekarz zamiast czekać na Ciebie, przyjmie w tym czasie innego pacjenta
  • będziemy mogli płynniej i efektywniej działać
  • ogólny czas oczekiwania na wizyty przez wszystkich pacjentów skróci się,
    a system opieki zdrowotnej zaoszczędzi wiele kosztów – nieodwoływanie wizyt lekarskich jest globalnym problemem
  • nie wykreślimy Cię z listy oczekujących – jeśli nie zgłosisz się na wizytę i nie odwołasz jej bez istotnych powodów, będziesz musiał ponownie zapisać się na listę oczekujących
  • spełnisz obowiązek, który jest zapisany w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością

Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami

Dostępność architektoniczna

WSPL SP ZOZ w Gubinie prowadzi swoją działalność medyczną w budynku położonym przy ul. Kresowej 258. Pomimo, że budynek oraz teren przychodni pochodzi z roku 1938, cała infrastruktura służąca do prowadzenia działalności medycznej została doprowadzona do obowiązujących przepisów ogólnobudowlanych, ochrony przeciwpożarowej, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy – również tych dotyczących osób ze szczególnymi potrzebami – w części „dostępność architektoniczna” – osób niepełnosprawnych ruchowo poruszających się na wózkach inwalidzkich.

1. Dostępność do wejścia do budynku.

Wejście do obiektu z poziomu chodnika, drzwi wejściowe mają szerokość (w świetle ościeżnicy) min.100 cm z możliwością otwarcia drugiej części.

2. Dostępność do korytarzy, schodów.

Wszystkie gabinety znajdują się na parterze. Korytarze i klatka schodowa są szerokie zapewniające swobodny dostęp do gabinetów lekarskich, wejście dla osób z niepełnosprawnością ruchową zapewnia platforma schodowa. Na korytarzu znajduje się toaleta przystosowana dla osób poruszających się na wózkach.

3. Dostępność do pochylni i platform schodowych.

Dostęp osobom ze szczególnymi potrzebami – z niepełnosprawnością ruchową – umożliwia platforma schodowa wewnętrzna, obsłużyć ją może pacjent osobiście lub osoba towarzysząca a także za pomocą dzwonka można przywołać przeszkolonego pracownika.

4. Informacja o miejscach parkingowych wyznaczonych dla osób niepełnosprawnych.

Zostało wyznaczone miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnością – oznakowane znakiem pionowym i poziomym o wymiarach zgodnych z przepisami. Znajduje się ono w pobliżu budynku, w którym prowadzona jest działalność medyczna, w miejscu łatwo dostępnym dla dojazdu autem i wózkiem inwalidzkim. Podłoże tych miejsc jest równe (asfalt lub kostka betonowa). Reszta miejsc parkingowych także jest dostępna dla osób niepełnosprawnych.

Do budynku przychodni możliwy jest wstęp dla osób korzystających z pomocy psa asystującego.

Transport sanitarny

Transport sanitarny

Transport sanitarny dla pacjentów naszej przychodni realizowany jest przez NZOZ TERAPIA Sp. p. w Krośnie Odrzańskim na podstawie zlecenia wystawionego przez lekarzy zatrudnionych w WSPL SP ZOZ w Gubinie od poniedziałku do piątku,
w godz. od 8.00 do 18.00 z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub osoba upoważniona posiadająca zlecenie na transport sanitarny zgłasza potrzebę realizacji transportu sanitarnego pod numer telefonu: 501 670 216 lub 600 310 945.

Zgłaszając należy podać dane dotyczące transportu w szczególności:

  • imię, nazwisko,
  • adres zamieszkania,
  • nr pesel,
  • dane zleceniodawcy,
  • telefon kontaktowy,
  • adres, datę i godzinę i realizacji zlecenia,
  • miejsce odbioru pacjenta,
  • miejsce docelowe,
  • rodzaj zlecenia: bezpłatny, częściowo płatny, odpłatny,
  • czy docelowe miejsce przewozu jest najbliższym miejscem udzielania świadczeń, właściwym ze względu na stan zdrowia pacjenta.

Transport sanitarny jest zapewniany pacjentom wtedy, jeśli zgodnie ze wskazaniami medycznymi wymagają oni przewozu środkiem transportu sanitarnego drogowego (ambulansem) do najbliższego świadczeniodawcy udzielającego świadczeń we właściwym zakresie, a w przypadku świadczeń realizowanych w trybie ambulatoryjnym, także z powrotem do miejsca zamieszkania (pobytu) świadczeniobiorcy. Zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Zdrowia może on obejmować:

  1. przewóz z miejsca zamieszkania (pobytu) na leczenie realizowane w trybie stacjonarnym;
  2. przewóz z miejsca zamieszkania (pobytu) na leczenie w trybie dziennym;
  3. przewóz z miejsca zamieszkania (pobytu) na pierwszorazowe świadczenie
    z rodzaju ambulatoryjnej opieki specjalistycznej albo leczenia stomatologicznego i z powrotem;
  4. przewóz, z miejsca zamieszkania (pobytu), w celu wykonania zabiegów
    i procedur medycznych wynikających z procesu leczenia realizowanego przez lekarza poz, do którego zadeklarowany jest świadczeniobiorca, i z powrotem;
  5. przewóz z miejsca zamieszkania (pobytu) do zakładu długoterminowej opieki zdrowotnej.

Zlecenie na przewóz wystawia lekarz POZ po dokonaniu oceny stanu zdrowia oraz oceny stopnia niepełnosprawności pacjenta.

Przewóz środkami transportu sanitarnego może być dla pacjenta bezpłatny, częściowo odpłatny lub odpłatny.

Zlecenie na transport do poradni specjalistycznej, do której nie jest wymagane skierowanie od lekarza ubezpieczenia zdrowotnego, w tym do lekarza dentysty – na pierwszą poradę – wystawia lekarz podstawowej opieki zdrowotnej,

Bezpłatnie

– przysługuje pacjentom:

  • w przypadku konieczności natychmiastowego podjęcia leczenia
    (z wyłączeniem stanów nagłych realizowanych przez jednostki Ratownictwa Medycznego)
  • w celu zachowania ciągłości leczenia,
  • w przypadku dysfunkcji narządu ruchu uniemożliwiającej samodzielne poruszanie się i korzystanie ze środków transportu publicznego oraz wymagającej przy poruszaniu się korzystania przez świadczeniobiorcę ze stałej pomocy innej osoby,

Częściowo płatnie

– jest finansowany w 40 % ze środków publicznych. Pozostałe 60 % kosztów transportu pokrywa pacjent; przysługuje pacjentowi, gdy ze zlecenia wynika, że osoba jest zdolna do samodzielnego poruszania się bez stałej pomocy innej osoby, ale wymaga pomocy innej osoby przy korzystaniu ze środków transportu publicznego lub wymaga korzystania z pojazdów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

  • w przypadku konieczności natychmiastowego podjęcia leczenia
    (z wyłączeniem stanów nagłych realizowanych przez jednostki Ratownictwa Medycznego)
  • w celu zachowania ciągłości leczenia,

 

 

Płatnie

– przysługuje pacjentowi w przypadkach nie wymienionych powyżej – na podstawie zlecenia lekarza ubezpieczenia zdrowotnego

Koszty transportu wynikające z różnicy odległości pomiędzy świadczeniodawcą najbliższym i docelowym w 100 % pokrywa pacjent.

Transport sanitarny „daleki” zapewniany jest pacjentom zadeklarowanym w WSPL SP ZOZ w Gubinie w określonych przepisami sytuacjach na podstawie zlecenia lekarza, po uzyskaniu przez pacjenta zgody na udzielenie świadczenia, wydanej przez Dyrektora Lubuskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.

Transport sanitarny realizowany jest na podstawie art. 41 Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z dnia 27 sierpnia 2004 roku (Dz.U. z 2024, poz. 146), rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (DZ.U.2025 poz.400), Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U.2023; poz.1427), oraz innych przepisów.

Bezpieczna farmakologia - informator dla pacjenta

Szanowni Państwo,
Głównym celem opieki zdrowotnej jest udzielanie pomocy osobom potrzebującym. Najczęstszą formą pomocy, zwłaszcza w podstawowej opiece zdrowotnej, jest farmakoterapia, czyli leczenie chorób lekami. Farmakoterapia, jak każda procedura medyczna, nie jest pozbawiona ryzyka powikłań i zdarzeń niepożądanych, dlatego stosując ją trzeba pamiętać o pewnych zasadach. W broszurze tej przekazujemy Państwu podstawowe informacje dotyczące farmakoterapii. Przestrzeganie tych zasad sprawi, że stosowanie leków będzie skuteczne i bezpieczne.

Więcej: https://cmj.gov.pl/wp-content/uploads/2024/02/apoz-7_farmakoterapia_poz_pacjenci.pdf

Skargi i wnioski

Wojskowa Specjalistyczna Przychodnia Lekarska SP ZOZ w Gubinie stara się zapewnić swoim pacjentom najlepszą możliwą opiekę i leczenie.
Wszelkie uwagi z Państwa strony, zarówno te pozytywne jak i negatywne, są wnikliwie analizowana oraz rozpatrywane i pomagają nam podnosić poziom naszych usług. Jeżeli macie Państwo jakieś uwagi, prosimy nas o tym poinformować.

 

Dyrektor
Waldemar OGRODOWICZ

Przyjęcia interesantów w sprawie skarg i wniosków:
w każdą środę w godz. 09:00 – 11:00
Tel: 68 455 80 69
wsplspzoz_gubin@post.pl

 

Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta
mgr Anna KULCZAK
Tel: 518 663 256
a.kulczak@wsplspzoz-gubin.pl

 

Kontakt z Biurem Rzecznika Prawa Pacjenta:
Bezpłatna infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godzinach: 8.00 – 20.00
Telefon: 800 190 590
e – mail: kancelaria@rpp.gov.pl

 

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Młynarska, 46 01 – 171 Warszawa
www.bpp.gov.pl
więcej na stronie: https://www.gov.pl/web/rpp/skargi-i-petycje

 

Kontakt z LOW NFZ w Zielonej Górze
Dział Obsługi Świadczeniobiorców, Skarg i Wniosków:
ul. Podgórna 9b 65-057 Zielona Góra
Telefon: (68) 328 76 57

 

Skargi i wnioski w LOW NFZ w formie pisemnej lub ustnej mogą być wnoszone:

  • osobiście w siedzibie oddziału (również w delegaturze w Gorzowie Wlkp) codziennie od godz. 8.00 do 16.00, w poniedziałki do godz. 18.00
  • za pośrednictwem Platformy ePUAP (adres skrzynki: /gennl9044i/SkrytkaESP)
  • pocztą na adres: 65-057 Zielona Góra, ul. Podgórna 9b
  • na adres e – mail: skargi@nfz-zielonagora.pl
  • faksem pod numerem: (68) 328 76 57

 

  więcej na stronie:

https://www.nfz-zielonagora.pl/PL/1005/Skladanie_i_rozpatrywanie_skarg_i_wnioskow/

cdn

cdn

Dostępność